Dragørstrandhotel.dk

Dragør Strandhotel

Dragørstrandhotel.dk – en virksomhedsanalyse i Digital Strategi

Dragør Strandhotel

Rapporten som er på 5 sider  er udarbejdet alene på baggrund af de informationer der kan findes ved at søge efter virksomheden forskellige steder på internettet. Virksomheden er altså ikke konsulteret med henblik på at kortlægge hvilke tanker der har været bag den måde som virksomheden profilerer sig digitalt.

Rapporten er udarbejdet uden beregning af nogen form for honorar og er grundliggende udarbejdet af egen interesse for at kortlægge niveauet for den digitale strategi i virksomheder beliggende i Dragør, men det er naturligt for mig at videregive disse informationer som virksomheden kan benytte i forbindelse med at fastlægge strategien for sin digitale tilstedeværelse.

Rank -1

Scoren i de enkelte målepunkter angives i et tal mellem -5 som det laveste og +5 som det højeste. Overordnet score for hele rapporten er -0,68

Hjemmesiden

Der kan være lidt forvirring omkring hjemmesiderne, da der også er et selskab som driver hotel og ferielejlighedsudlejning på hjemmesiden dragorstrandhotel.dk men denne analyse har fokus på restaurantens hjemmeside. Ferielejlighederne er dog også medtaget på restaurantens hjemmeside.

Den primære adresse er dragørstrandhotel.dk (xn--dragrstrandhotel-oxb.dk). Firmaet har også adressen dragoerstrandhotel.dk som viderestiller til førstnævnte. Her skal man være opmærksom på, at det ikke er alle internetbrowsere og e-mail-programmer, der kan håndtere domænenavne med bogstavet ”ø”, så jeg ville have valgt at gøre det omvendt. I vurderingen har det positiv indflydelse at begge domæner er registreret.

SEO og Usability

Siten er testet og kvalificeres til at blive vist på mobile enheder. Google tester på dette, og vil nedprioritere sider som ikke er tilpasset mobil visning. Søgemaskineoptimering baseres primært på indhold, og indholdet er relevant, jævnligt opdateret og har en god blanding af tekst og billeder. At siden fremvises på mobile enheder øger tillige SEO-resultatet.

Usabillity (brugervenlighed) vurderes som ganske høj. Det er let at finde rundt på hjemmesiden og få de oplysninger som man som potentiel besøgende i restauranten vil have brug for. Det er også muligt at foretage bordreservation direkte på hjemmesidens forside.

Love og bekendtgørelser

Der er visse love og bekendtgørelser som en hjemmeside skal opfyldes. Fx. Kræves det at virksomhedsform (juridisk ejerskab) samt virksomhedens CVR-nummer fremgår af hjemmesiden. Cookiebekendtgørelsen stiller også krav om information om cookies og deres anvendelse.

Virksomheden er oprettet på Facebook og der er link til Facebook fra hjemmesiden. Facebook benyttes moderat men det kan ikke ses at der bliver fulgt op på henvendelser og anmeldelser.

Kommunikation

På hjemmesiden er anført e-mail-adressen info@dragoerstrandhotel.dk som jeg har forsøgt at skrive til. Det var ikke så godt. Der kom en returmail med teksten ”550 5.1.1 <info@dragoerstrandhotel.dk>: Recipient address rejected: User unknown in relay recipient table”. Mailadressen er ganske enkelt ikke oprettet. Der er også en kontaktformular. Den prøvede jeg at skrive til, men uden respons. Det lader en være i tvivl om at denne formular overhovedet virker. På firmaets Facebook-side er der mulighed for at sende en besked, men der gik mere end en uge før der blev svaret.

Sociale medier

Virksomheden er oprettet på Facebook og der er link til Facebook fra hjemmesiden. Facebook benyttes moderat men det kan ikke ses at der bliver fulgt op på henvendelser og anmeldelser. Linket på Facebook peger på en forkert hjemmeside (det er lejlighedssiden).
Hashtag #dragorstrandhotel er benyttet på Instagram men er ikke under Strandhotellets kontrol.

At oprette en profilside hos Google anses af mange som noget nørdet, men jeg betragter det mindst lige så vigtigt som at få oprettet en hjemmeside og en FB-side. Billedet fortæller tydeligt hvorfor… Der er et link ”Er du virksomhedens ejer?” når man søger på Google. Hvis man selv opretter sin Google-side, så har man helt kontrol over hvad der vises når brugerne søger på ens firmanavn.

Google Page

Virksomheden er ikke fundet på Twitter, men da en tilstedeværelse på dette medie også kræver ressourcer, kan det være et ganske fornuftigt fravalg. Twitter indgår ikke i den overordnede bedømmelse.

Konklusion
Virksomheden har en pæn og velfungerende hjemmeside med alle relevante oplysninger som det er let at finde. Kontaktmulighederne vil jeg dog betegne som katastrofal, idet den anførte mailadresse ikke eksisterer i systemet og der ikke kommer nogen respons når man bruger kontaktformularen og kontakt via Facebook. Som bruger og potentiel kunde vil man være i tvivl om en bestilling/henvendelse overhovedet er modtaget og behandlet.

Der bør fastlægges en strategi for virksomhedens elektroniske kontaktflade som for det første virker og for det andet bekræfter overfor brugeren at en henvendelse er modtaget og behandles.

Anbefaling
Rapporten slutter af med mine anbefalinger til hvor virksomheden bør sætte ind. Anbefalingernes prioritering er målrettet til virksomheden.

Den fuldstændige rapport på 5 sider er sendt med post til virksomhedens adresse.

 

Belleville.dk

Belleville.dk – en virksomhedsanalyse i Digital Strategi

Rapporten som er på 5 sider  er udarbejdet alene på baggrund af de informationer der kan findes ved at søge efter virksomheden forskellige steder på internettet. Virksomheden er altså ikke konsulteret med henblik på at kortlægge hvilke tanker der har været bag den måde som virksomheden profilerer sig digitalt.

Rapporten er udarbejdet uden beregning af nogen form for honorar og er grundliggende udarbejdet af egen interesse for at kortlægge niveauet for den digitale strategi i virksomheder beliggende i Dragør, men det er naturligt for mig at videregive disse informationer som virksomheden kan benytte i forbindelse med at fastlægge strategien for sin digitale tilstedeværelse.

Ran- -1

Scoren i de enkelte målepunkter angives i et tal mellem -5 som det laveste og +5 som det højeste. Overordnet score for hele rapporten er -1

Domæne og hjemmeside er etableret. Dog har hjemmesiden ikke noget reelt indhold. Virksomheden oplyser at den er under opbygning.

Siten er testet og kvalificeres til at blive vist på mobile enheder. Google tester på dette, og vil nedprioritere sider som ikke er tilpasset mobil visning.

Søgemaskineoptimering baseres primært på indhold, og idet der intet indhold er vil siden ikke ranke højt på søgemaskiner.

Der er visse love og bekendtgørelser som en hjemmeside skal opfyldes. Fx. Kræves det at virksomhedsform (juridisk ejerskab) samt virksomhedens CVR-nummer fremgår af hjemmesiden. Cookiebekendtgørelsen kræver information om cookies.

Virksomheden er oprettet både på Facebook og på Instagram, men der er ingen ”Synes om”-knapper eller henvisninger til disse to sociale medier.

På hjemmesiden er anført e-mail-adressen info@belleville.dk som jeg har forsøgt at skrive til, men uden respons. Det giver en tvivl om denne mailadresse er aktiv. På firmaets Facebook-side er der mulighed for at sende en besked, og der var der hurtig respons.

Virksomheden har oprettet en korrekt Facebook-side, men aktiviteten er langt under det anbefalede.

At oprette en profilside hos Google anses af mange som noget nørdet, men jeg betragter det mindst lige så vigtigt som at få oprettet en hjemmeside og en FB-side. Firmaet har ingen Google-side, så resultatet bliver hvad Google har fundet frem, hvilket i dette betyder at der er en anden adresse end er hvor butikken er beliggende.

@belleville.dk er oprettet på Instagram, og det er et fornuftigt navn at benytte der.

Konklusion

Virksomheden har ikke fuld kontrol over hvad der bliver vist, når man søger efter virksomheden og dens produkter. Virksomheden åbnede i november 2014 og domænet belleville.dk blev oprettet i juli 2014. Der burde derfor umiddelbart havet været tid til både at være fastlagt en strategi for virksomhedens digitale tilstedeværelse og en fuldt funktionsdygtig hjemmeside, så jeg får den tanke, at den digitale tilstedeværelse har været lavt prioriteret. Det betyder at butikken mest af alt nok er en strøgbutik som har kunder der tilfældigvis har ærinde forbi butikken. Der kan derfor vindes rigtig meget ved at give denne rapport noget opmærksomhed og gøre en indsats på de nævnte punkter.

Anbefaling

Rapporten slutter af med mine anbefalinger til hvor virksomheden bør sætte ind. Anbefalingernes prioritering er målrettet til virksomheden.

Denb fuldstændige rapport på 5 sider er sendt med post til virksomhedens adresse.

Virksomhedsanalyse Digital Strategi

Nu har jeg i en periode skrevet blog-indlæg med gode råd og relevant information. Dette vil jeg nu sætte på pause.

I stedet er jeg gået i gang med at analysere Dragørs virksomheders brug af digitale medier og forståelse for digital strategi, herunder formål med og anvendelse af hjemmesider og sociale medier.

Det som jeg kigger på i min virksomhedsanalyse er:

Hjemmside:
Har I oprettet en hjemmeside?

Sociale Medier:
Hvilke sociale medier benytter virksomheden (Facebook, Twitter, Instagram, Pinterest, LinkedIN, Andre?)

Jeg vil spørge om hvilke overvejelser har I gjort jer og hvorfor har I tilvalgt/fravalgt disse,

En af analyseparametrene er også hvor hurtigt en virksomhed besvarer en henvendelse. Derfor vil selv en ganske kort besked om at min mail er modtaget have betydning for min vurdering.

Virksomheden vil modtage min rapport når den er færdig  og jeg vil også skrive en anmeldelse her på min blog. Da det er noget som jeg gør uopfordret, vil det naturligvis være gratis og uforpligtende for virksomheden.

Har du en virksomhed i Dragør og gerne vil have foretaget en analyse er du velkommen til at kontakte mig

Er din hjemmeside mobil-venlig?

Google tester hjemmesider for tilgængelighed for mobile enheder, og jeg har hørt, at de ligefrem sender advarsler til mobil-uvenlige hjemmesideholdere.

Betyder det, at Google nu vil straffe ikke-mobile-venlige hjemmesider? Nej, bestemt ikke.
Men det betyder, at Google tager mobil brugeroplevelse seriøst, og de kan snart begynde at bruge mobil-venlighed som et vigtigt ranking signal. Og således kan det være på høje tid at tænke på en mobil plan for dit website.

Test her om dit site er mobilvenligt

Hvorfor er mobil så vigtig for Google?
I løbet af de seneste år er det blevet en selvfølge, at fremtiden vil være det multi-screen Web. (dvs. den gennemsnitlige Internet-surfer bruger flere enheder til at fuldføre et mål).
For Google er nu næsten 50% af al trafik via mobile enheder
I denne feriesæson blev 22,5% af alle online-salg foretaget på mobile enheder
Over 80% af amerikanerne er online på anden skærm ved hjælp af smartphones/tabletter, mens de ser TV, og det er nok også tæt på det samme for danskere.
90% af brugerne skifter mellem enheder for at gennemføre et mål (som for det meste shopping)

5 trin til at gøre dit websted mobil-venlig!
For at hjælpe dig til at opdatere din viden om, hvad der gør et websted mobil-venligt websted og til at optimere dit website til mobile brugere, har Link-Assistant.Com udarbejdet en kort vejledning, der forklarer:
* Hvorfor bliver mobil-venlige er vigtig;
* Hvad gør en mobil-venligt websted;
* Hvilken mobil hjemmeside løsning til at vælge;
* Hvad almindelige fejl at undgå, når tweaking en hjemmeside til mobil;
* Og mere.
Det er alt, hvad du behøver at vide om mobil søgning. Har du et mobilsite men er ikke sikker på, om det opfylder Googles kriterier? Tænker du på at gøre dit websted mobil-venlige, men ikke sikker på, hvordan man gør det? Så spring til denne vejledning.

Hvis du benytter et af de anerkendte CSM-systemer (fx WordPress), så har deres standardtemplates som regel indbygget mobilvenlighed. Men det kan betyde at du måske skal skifte template eller få tilpasset dit nuværende.

Jeg har selv flere sites som kører på WordPress, og jeg må indrømme, at flere af dem er ikke mobilvenlige – bl.a. dette som denne artikel er skrevet på, så jeg har en lille opgave foran mig.

 Har du brug for hjælp – eller vil du bare snakke om dette emne, er du velkommen til at kontakte mig

Kilde: Nyhedsbrev fra Link-Assistant.Com

Meebox giver gratis webhotel

Julen handler om at give! Meebox vil derfor gerne give både dig – og alle dine nære – et gratis års webhotel. Rabatkoden der giver ét års gratis webhotel 1 dig og dem du holder af: MEEBOXJUL

.. men skynd dig. Koden gælder kun indtil d. 31.12.2014 🙂

Glædelig jul fra Holdet bag Meebox

Bestil webhotel 1 hos Meebox her

PS! Har du brug for hjælp til oprettelse af webhotel og/eller hjemmesiden er du velkommen til at kontakte mig

Bagerens børn får aldrig brød…

“Bagerens børn får aldrig brød, og skomagerens børn går med hullede sko” siger nogle ordsprog… Og det er ved at ske for mig selv også, hvis man ser min blog som mit barn…

Ordsproget er en omskrivning af det problem, hvor man har så travlt med at udføre arbejde for andre, så man ikke når det man skal gøre for en selv. Og det kan måske gå “på den korte bane” men på langt sigt dur det ikke. Min blog er jo det sted, hvor jeg kan vise hvad jeg kan gøre for andre. Altså mit “udstillingsvindue”, og hvis ikke mit vindue er indbydende, så får jeg ikke nogen indenfor.

Ok, helt ærligt, så forsømmer jeg ikke mit udstillingsvindue. Jeg bruger det ganske som planlagt med ét indlæg om måneden. Sådan har jeg nemlig prioriteret det på mine “ressourceknapper”.

Har du skruet korrekt på dine “ressourceknapper”?

Hvordan har du det med dit “digitale udstillingsvindue”?

Teknikken med ressourceknapper kommer jeg ind på i et senere indlæg.

 

 

Du har mistet dit firmanavn!

Du har været på ferie… eller du har fået ny e-mailadresse… eller mails er fjernet af dit smamfilter… Der kan være mange årsager, men resultatet er at du ikke har set en opkrævning fra DK-Hostmaster, og heller ikke fået rykkerne og nu er dit domænenavn blevet suspenderet. Eller dit webhotel er blevet lukket… med andre ord: Du har mistet dit firmanavn!

Når du køber et domænenavn, så er der som regel to instanser som du årligt skal betale til.

Den ene er DK-Hostmaster*

Den anden er dit webhotel **

Hvis du glemmer at betale afgift til bare én af disse, så mister du din hjemmeside.

Hvis du glemmer at betale domæneafgiften, så sker der som regel først det, at navnet bliver suspenderet i en periode. I den periode kan andre ikke overtage det, og så længe det “bare” er suspenderet, har du mulighed for at redde det ved at kontakte det registreringskontor som har ansvaret for dit domæne. Er suspenderingsperioden udløbet er domænet slettet, og kan allerede være overtaget af en anden person eller virksomhed og så vil det straks være ganske vanskeligt at få det tilbage.

Hvis du har glemt at betale afgiften for dit webhotel, så vil det betyde at din hjemmeside og e-mailadresser ikke virker. Domænet er dog stadig aktivt. Det er dog slemt nok, for alle filer og databaser kan allerede være slettet når du opdager det og det vil være et stort arbejde at få det genetableret, medmindre webhotellet har gemt en sikkerhedskopi. Det er dog langt fra alle webhoteller som tilbyder automatisk sikkerhedskopiering, så vær forberedt på at det vil kræve rigtig meget tid at få det til at køre igen.

Har du brug for hjælp – eller vil du bare snakke om dette emne, er du velkommen til at kontakte mig

FAKTA:

* DK Hostmaster er administrator for alle domænenavne, der ender på .dk. Det betyder, at alle .dk-domænenavne er registreret hos dem, og at de har kontaktinformationer (stamdata) på alle de, der har registreret et domænenavn. Hos DK Hostmaster udføres således alt det administrative arbejde, der er med at holde styr på domænenavne, der ender på .dk.
Der findes tilsvarende administratorer for alle domæner.
Der skal betales en årlig afgift pr. domæne.

** Et webhotel er en plads på en server på internettet hvor du har din hjemmeside liggende så andre kan tilgå den. Denne service tilbydes af forskellige webhostingfirmaer til mange forskellige priser. De tilbyder også andre services hvor du fx kan administrere dine e-mailadresser.

Vil du gerne forbedre din Facebook-markedsføring?

Vil du gerne forbedre din Facebook-markedsføring?

Alle som arbejder med markedsføring på Facebook, ved at hvad der virker for en virksomhed ikke nødvendigvis virker for alle. Derfor er det ofte nødvendigt at afprøve de forskellige muligheder for at se hvad der virker. Her er et par muligheder som du kan prøve af.

Få flere til at interagere med dine sider

De fleste marketingfolk er klar over, at den virkelige udfordring på Facebook er i nyhedsstrømmen og ikke på Facebook sider. Faktisk er der meget få Facebook-brugere som besøger Facebooksider ret ofte. Derimod interagerer de gerne med sideopdateringer i deres nyhedsstrøm.

Problemet med de fleste Facebook-side apps er, at de opfordrer brugeren til at besøge Facebook-siden. For eksempel vil deltagelse i en fotokonkurrence kræve, at brugere besøger en brugerdefineret fane på selskabets Facebook-side til at uploade et billede og og deltage i konkurrencen. De er altså nødt til at forlade newsfeed (deres startside) for at deltage i fotokonkurrencen.

Heldigvis vil links som deles i Facebook åbne siden i et nyt faneblad, så hvis du får dine følgere til at dele et link i stedet for et indlæg, så vil de fortsat have deres startside åben selv om de kortvarigt vil besøge en anden side.

Boost din side eller et nyt produkt

Boostede indlæg på Facebook er stadig ganske effektiv – især for små virksomheder. Selv om de fleste eksperter på indenfor Facebook markedsføring rådgiver til ikke for at bruge funktionen til at annoncere på Facebook.

En lille lokal virksomhed kan med fordel booste et indlæg for at annoncere deres side eller et nyt produkt. Og ved at målrettet sin annonce til lokale brugere, så kan det gøres for så lidt som 30 kr. om dagen.

Ud over den første øgede rækkevidde og Likes, vil man kunne opleve, at de næste par indlæg på siden får en stigning i rækkevidde alene på grund af aktiviteten på det boostede indlæg.

Så bare fordi mange, som undervisning i sociale medier, siger at boostede indlæg er dårlige, betyder det ikke, at de ikke er effektive og ikke virker. Det kan sagtens være ganske effektive, især for små virksomheder. et er blot et spørgsmål om selv at teste taktik og teknikker og se hvad der virker.

Har du brug for hjælp, er du velkommen til at kontakte mig

Inspiration til denne artikel

Dine mails kommer retur?

Oplever du at dine mails kommer retur?
Eller rettere; at du får besked om at du har sendt en mail, som ikke kan leveres?
Måske er det endda mails, som du ikke husker at du har sendt?

Din email-adresse er en del af din personlige identitet, så det kan have alvorlige konsekvenser for dig, hvis den misbruges af andre.

Betyder det så at din mailkonto er hacket?

Ikke nødvendigvis, men hvis svindlere skulle have overtaget din mailkonto, skal du straks forsøge at få kontrollen tilbage. Det kan f.eks. ske ved at du henvender dig til din udbyder. Eller hvis du har dit eget internetdomæne (@dit-domæne.dk), kan du logge på gennem dit webhotels kontrolpanel og ændre dit password.

Den største sandsynlighed er at der er nogen som kan sende mails, hvor afsenderadressen er forfalsket. Og det er desværre ganske let at forfalske den adresse som står i afsenderfeltet.
For en del år siden var der mails i omløb, som kom fra bill.gates@microsoft.com – men heldigvis var det så tydeligt at der ikke var mange som faldt for dette nummer. Men i dag ser vi desværre mails der ser ud som om de er sendt fra @skat.dk eller andre myndigheder, banker eller kreditkortselskaber. Det eneste formål de har er at lokke folk ind på falske hjemmesider så de kan lokke forskellige private oplysninger ud af dig, som siden kan misbruges på forskellig måde.

Tilbage på sporet…

Nu handlede indledningen i denne artikel jo om der skulle være nogen som misbrugte (forfalskede) afsenderadressen så den så ud som om den blev sendt fra dig eller din virksomhed.

Der er ikke meget du kan gøre…

Men der er dog noget. Du skal tale med din udbyder, dit webhotel eller din it-specialist om at få opsat en sikkerhed på dit domæne.

Spørg fx. efter SPF og DKIM

SPF (Sender Policy Framework) fungerer til forebygge udgående spam-meddelelser ved at man angiver hvilke servere som må sende mails fra ens domæne.

DKIM (DomainKeys Identified Mail) er en mulighed for at kontrollere indkommende e-mail og sikre at de er umodificeret og er fra den afsender som de påstår at være. Denne funktion fungerer til forebygge indkommende spam-meddelelser.

Eller kort forklaret: Hvor SPF fortæller hvem der må sende mails på vegne af dit domæne, bekræfter DKIM at afsenderen er den vedkommende giver sig ud for at være.

Har du brug for hjælp, er du velkommen til at kontakte mig

Sidste øjeblik

Jeg har et mål: At skrive minimum ét blog-indlæg om måneden. Og det burde da være overkommeligt skulle man mene.

Alligevel så sker det gang på gang at jeg sidder her den sidste dag i måneden og stresser over at skrive et godt indlæg.

Hvorfor gør jeg det ikke bare en af de første dage, så er det gjort… Og indlægget vil garanteret også have en langt højere kvalitet en når jeg skal gøre det i sidste øjeblik. Måske… Nogle mennesker er beviseligt langt mere kreative når de er under et vist pres. Stress er da også – til en vis grad – ganske nyttigt. Så længe stressen ikke tager overhånd.

Okay, nogle mennesker skriver indlæg med en masse faktuelle oplysninger, som kræver en del research. Hører du bland dem, så lad være med at være i sidste øjeblik, da du meget let kommer til at tolke din research forkert eller den bliver mangelfuld, hvilket dit indlæg vil lide skade under.

Er du derimod en skribent, som skriver kreative indlæg; romaner, skriver om dine holdninger og lignende, hvor teksten kommer mere eller mindre fra hjertet, så gør det ikke noget at du skriver på et tidspunkt, hvor ordene kommer mere flydende til dig – også selv om det er ved at være deadline; altså i sidste øjeblik.

Mine indlæg består af lidt af hvert, så jeg må nok hellere tage mig sammen – skal i hvert fald ikke vente til sidste øjeblik.