For mange år siden – helt tilbage i 1996 – fik jeg overtalt Amagerbanken, som var min daværende arbejdsgiver, til at få oprettet en hjemmeside. Ikke at ledelsen havde den store interesse for en sådan, og der var da heller ikke mange andre banker der havde fået en hjemmeside endnu. Men “so ein Ding, müssen wir auch haben”, så jeg fik en lille budget og ansvaret for at få den oprettet. Resultatet blev også en rimelig simpel hjemmeside i ren HTML – sådan var det jo den gang – men den indeholdt alle de vigtigste informationer og en venstremenu med pictogrammer for de enkelte hovedområder.

Nu ville situationen, at Jyllandsposten nogle måneder efter fandt på at lave en artikelserie, hvor forskellige virksomheders hjemmesider blev analyseret. Og Jyllandsposten kunne rigtig godt lide Amagerbankens hjemmeside – faktisk så meget, at den blev brugt som målestok for de efterfølgende analyser, og det var vi jo ret stolte af. Og det var i det forløb jeg blev opmærksom på, hvor meget det betyder, at en hjemmeside først og fremmest har en navigation der er intuitiv og enkel. Og det gælder stadig den dag i dag!

Når bankerne udvikler deres netbank-systemer har de meget stor fokus på netop brugervenlighed. Netbanken er en meget vigtig del af forretningen, og derfor sikrer de sig at så mange som muligt, uanset brugerens tekniske niveau, vil kunne benytte netbanken. Det er også en stor konkurrenceparameter, da det er forholdsvist let at skifte bank. Og når du sammenligner en netbank med selvbetjeningssystemer hos det offentlige, kan man se at konkurrencen har en stor betydning. Hvis du ikke lige synes om din kommunens system, kan du ikke bare gå hen og bruge en anden kommune. Det er det samme du skal tænke på, når du kigger på brugervenligheden på din egen hjemmeside.

Undgå unødvendige elementer og tving mig ikke til at tænke!

Gennemgå din site, og se om du kan nikke til følgende:
– Value proposition (hvad handler sitet om, hvad kan man derinde)
– Overblik og navigation
– De vigtige ting på sitet (finde / bruge de vigtigste funktioner)
– Undgå Happy talk / unødvendige elementer og tekst

Ovenstående kan rummes indenfor disse 20 punkter:

  1. Brugeren skal kunne navigere rundt på websitet, uden at slå hjernen til. Hellere 5 intuitive ubesværlige kliks, end 2 hvor man ikke er helt sikker på hvad der sker.
  2. Folk læser ikke på nettet – de skimmer. Skær 50% tekst fra (du kan godt).
  3. Knapper skal ligne knapper og være tydelige.
  4. Undgå for mange drop-downs (dem kan man ikke skimme).
  5. Happy talk must die. Få en (ærlig) ven til at læse dit website igennem. Når vedkommende får en ”bla-bla-bla” tone i baghovedet under et afsnit, skal afsnittet ændres eller fjernes. Tekst der er selvpromoverende skal ændres – hold dig til meget korte fakta, hvis noget vigtig info skal med.
  6. Instruktioner skal fjernes, ingen læser dem alligevel. (Skal de med så hold dig til 1 linje).
  7. Hav en “Hjem”-knap øverst og vis hele tiden hvor brugeren er på sitet (Brødkrummer).
  8. Giv alle dine sider en titel.
  9. Hav tydelig kontrast i din menu
  10. Ram bredt. Det er de færreste hjemmesider der profiterer af kun at ramme ét segment.
  11. Tydelig Value Proposition. Man skal på et split-sekund forstå hvad sitet er og tilbyder.
  12. Så snart du er på “Hjem”, skal du have et tydeligt overblik over produkter og navigationsflow.
  13. De fleste sites skal have en Søgeknap.
  14. Hav gerne de vigtigste funktioner liggende som shortcuts/genveje på “Hjem”.
  15. Tagline ved logo skal være forklarende.
  16. Lyt gerne til programmør og designer på hver deres fagområder, men ikke nødvendigvis mht. brugervenlighed.
  17. Websitet skal se professionelt ud. Det giver tillid. Et website der ligner noget der er fabrikeret på køkkenbordet giver usikkerhed.
  18. Test dit website ofte. Find 3-4 personer som har 30-45 minutter. Du behøver et lokale og et videokamera (brug mobilen worst case). Forklar ikke om sitet på forhånd. Få dine testpersoner til at “tænke højt” mens de tester.
  19. Usability tests (brugervenlighedstests) skal være så tidlig i forløbet som muligt. Start gerne før dit website laves, brug konkurrenten og test hvad der virker / ikke virker. Konkurrenten er din første prototype.
  20. Del siderne op i tydelige sektioner og fjern visuelt støj.

Kan du gennemføre dette, er du godt på vej til at have en website som er behagelig at besøge. Og hvis brugerne føler behag og tryghed, bliver de længere og du er tættere på at få en handel afsluttet.

Tving mig ikke til at tænke!

Steven Krug har med bogen “Don’t Make Me Think!” netop behandlet emnet Brugervenlighed, og hvordan man tester om ens site er brugervenlig. Bogen kan sagtens bruges som bibel for dette emne.

Henvisninger:

Don’t Make Me Think! af Steven Krug SBN-13:9780321344755

Leave a comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *