Derfor er mange LIKES (ikke altid) godt!

Du kender det godt…

A: Vi må have en Facebook-side
B: Hvorfor?
A: For så kan vi få mange LIKES

Spørgsmålet burde så være Hvad skal vi med de mange LIKES?

Mange likes er godt…

Mange LIKES er ok, hvis formålet med din Facebook-side er at fastholde og servicere dine nuværende kunder. Fastholdelse og servicering af kunder er et område, som mange virksomheder glemmer i deres iver på at få nye kunder.

Mange virksomheder måler direkte på hvor mange kunder de får i løbet af en periode, men glemmer at måle på kundeafgangen.

Det kan også være rigtig svært at måle på kundeafgang, for hvor lang tid skal der går fra en kunde sidst har handlet med os, til at han aldrig vil handle med os igen? Det kan man kun præcist vide, hvis der er tale om abonnementsbaserede kundeforhold, men det er vanskeligere at måle det hvis der er tale om salg af enkeltydelser og fysiske produkter.

Mange LIKES er derfor godt i denne sammenhæng, da det giver en mulighed for at interagere med disse kunder. Men prøv om ikke du også kan få disse LIKES konverteret til nyhedsbrevmodtagere. (Nyhedsbreve vil blive behandlet i et andet indlæg).

Mange LIKES er ikke altid godt!

Hvis din Facebook-side har til formål at udbrede kendskabet til din virksomhed, så kan du ikke bare nøjes med LIKES. Der skal mere til…

Vi ser tit at firmaer laver konkurrencer for at få mange LIKES. Eller at de forærer noget væk. Og det er også godt nok, hvis det handler om at fastholde og servicere nuværende kunder, men ikke hvis du vil udbrede kendskabet til din virksomhed og have nye kunder.

Du skal få dine kunder til at DELE din side!

Du skal ganske enkelt få dine kunder til at påtage sig rollen som ambassadører for din virksomhed. Så ud over at LIKE din side, skal de også DELE den med deres egne cirkler.

Nedenstående tegning viser forskellen på udbredelsen via LIKES i forhold til udbredelsen ved at DELE:

FB-udbredelse

Hvis du kan opnå, at din side bliver delt ude i andet og tredje led, så har du opnået det der kaldes “oral markedsføring” = Markedsføring gennem omtale, og det har langt større effekt end både tv-reklamer, tryksager og avisannoncer. Og så er det gratis!

 

 

Skriv et svar