I den forgangne uge holdt Dragør Erhverv et fyraftensmøde på Dragør Badehotel med Peter Vendelby fra Flex Media, og det var dejligt at se at der var så mange små lokale virksomheder som har interesse for dette emne.
Niche-forretninger har succes
Der var flere af deltagerne, som havde forsøgt sig med at etablere en netshop, og ud fra den erfaring som de havde fået, var det tydeligt, at de små nicheforretninger havde opnået gode resultater med deres webhandel, mens succesen med produkter som sko og anden beklædning og salg af købmandsvarer var til at overse. Men indenfor disse brancher er der også hård konkurrence fra store etablerede webforretninger, som tilbyder fri forsendelse og gratis returnering, hvis kunden af en eller anden grund alligevel ikke ønsker produktet.
Definer dit klare mål med din webshop og undgå faldgrupperne
Der er en del, som tænker, at de da også må have en webshop. Og måske har de ret, men det kan også være en stor fejl at lave en sådan.
Hvis du overvejer en webshop, skal du gøre dig det klart, at det ikke er gratis at etablere en sådan. Muligvis, så kan du finde en gratis webshopplatform, som du kan bruge. Men du vil ikke distancere dig fra andre som har en webshop. Og du vil langt fra kunne leve op til de avancerede webshops som giver kunden mulighed for at vælge, søge, sortere og lave huskesedler og meget andet.
Hvis du har en fysisk forretning skal du også spørge dig selv om hvorfor du vil have en webshop? Er det for at få mersalg, eller får du bare flyttet noget fysisk salg over til internettet?
Forbrugerbeskyttelsesreglerne kan også være en bombe under dit koncept. Som reglerne er nu, så har kunden 14 dages fuld returret, og skal have hele det betalte beløb tilbage – også forsendelsesomkostningerne. Det eneste kunden selv skal betale er omkostningerne ved at sende varen tilbage.
Der vil også være løbende driftsomkostninger som skal indregnes. Det kan være til webhotellets betalingsportal og det kan være til Nets/Teller for indlæsningsaftale på betalingskortene.
Hvis du har gjort dig disse ting klart, og stadig mener at en webshop vil være det rigtige, så skal du gå i gang. Hvis du er i tvivl, så stop op og overvej konceptet endnu en gang.
Nethandel – Succes eller fiasko – Undgå fiaskoen
Jeg håber at du får succes med handel på internettet og ønsker på ingen måde at gøre det til noget negativt, men projektet skal gennemanalyseres før du går i gang, så ikke du ender med at have en webshop som bare ligger med et dræn til din bankkonto. Så kontakt mig endelig, hvis du går med sådanne tanker. Vi kan få en snak om hvad du skal tage højde for målrettet netop din situation.