Dragørstrandhotel.dk

Dragørstrandhotel.dk – en virksomhedsanalyse i Digital Strategi

Dragør Strandhotel

Rapporten som er på 5 sider  er udarbejdet alene på baggrund af de informationer der kan findes ved at søge efter virksomheden forskellige steder på internettet. Virksomheden er altså ikke konsulteret med henblik på at kortlægge hvilke tanker der har været bag den måde som virksomheden profilerer sig digitalt.

Rapporten er udarbejdet uden beregning af nogen form for honorar og er grundliggende udarbejdet af egen interesse for at kortlægge niveauet for den digitale strategi i virksomheder beliggende i Dragør, men det er naturligt for mig at videregive disse informationer som virksomheden kan benytte i forbindelse med at fastlægge strategien for sin digitale tilstedeværelse.

Rank -1

Scoren i de enkelte målepunkter angives i et tal mellem -5 som det laveste og +5 som det højeste. Overordnet score for hele rapporten er -0,68

Hjemmesiden

Der kan være lidt forvirring omkring hjemmesiderne, da der også er et selskab som driver hotel og ferielejlighedsudlejning på hjemmesiden dragorstrandhotel.dk men denne analyse har fokus på restaurantens hjemmeside. Ferielejlighederne er dog også medtaget på restaurantens hjemmeside.

Den primære adresse er dragørstrandhotel.dk (xn--dragrstrandhotel-oxb.dk). Firmaet har også adressen dragoerstrandhotel.dk som viderestiller til førstnævnte. Her skal man være opmærksom på, at det ikke er alle internetbrowsere og e-mail-programmer, der kan håndtere domænenavne med bogstavet ”ø”, så jeg ville have valgt at gøre det omvendt. I vurderingen har det positiv indflydelse at begge domæner er registreret.

SEO og Usability

Siten er testet og kvalificeres til at blive vist på mobile enheder. Google tester på dette, og vil nedprioritere sider som ikke er tilpasset mobil visning. Søgemaskineoptimering baseres primært på indhold, og indholdet er relevant, jævnligt opdateret og har en god blanding af tekst og billeder. At siden fremvises på mobile enheder øger tillige SEO-resultatet.

Usabillity (brugervenlighed) vurderes som ganske høj. Det er let at finde rundt på hjemmesiden og få de oplysninger som man som potentiel besøgende i restauranten vil have brug for. Det er også muligt at foretage bordreservation direkte på hjemmesidens forside.

Love og bekendtgørelser

Der er visse love og bekendtgørelser som en hjemmeside skal opfyldes. Fx. Kræves det at virksomhedsform (juridisk ejerskab) samt virksomhedens CVR-nummer fremgår af hjemmesiden. Cookiebekendtgørelsen stiller også krav om information om cookies og deres anvendelse.

Virksomheden er oprettet på Facebook og der er link til Facebook fra hjemmesiden. Facebook benyttes moderat men det kan ikke ses at der bliver fulgt op på henvendelser og anmeldelser.

Kommunikation

På hjemmesiden er anført e-mail-adressen info@dragoerstrandhotel.dk som jeg har forsøgt at skrive til. Det var ikke så godt. Der kom en returmail med teksten ”550 5.1.1 <info@dragoerstrandhotel.dk>: Recipient address rejected: User unknown in relay recipient table”. Mailadressen er ganske enkelt ikke oprettet. Der er også en kontaktformular. Den prøvede jeg at skrive til, men uden respons. Det lader en være i tvivl om at denne formular overhovedet virker. På firmaets Facebook-side er der mulighed for at sende en besked, men der gik mere end en uge før der blev svaret.

Sociale medier

Virksomheden er oprettet på Facebook og der er link til Facebook fra hjemmesiden. Facebook benyttes moderat men det kan ikke ses at der bliver fulgt op på henvendelser og anmeldelser. Linket på Facebook peger på en forkert hjemmeside (det er lejlighedssiden).
Hashtag #dragorstrandhotel er benyttet på Instagram men er ikke under Strandhotellets kontrol.

At oprette en profilside hos Google anses af mange som noget nørdet, men jeg betragter det mindst lige så vigtigt som at få oprettet en hjemmeside og en FB-side. Billedet fortæller tydeligt hvorfor… Der er et link ”Er du virksomhedens ejer?” når man søger på Google. Hvis man selv opretter sin Google-side, så har man helt kontrol over hvad der vises når brugerne søger på ens firmanavn.

Google Page

Virksomheden er ikke fundet på Twitter, men da en tilstedeværelse på dette medie også kræver ressourcer, kan det være et ganske fornuftigt fravalg. Twitter indgår ikke i den overordnede bedømmelse.

Konklusion
Virksomheden har en pæn og velfungerende hjemmeside med alle relevante oplysninger som det er let at finde. Kontaktmulighederne vil jeg dog betegne som katastrofal, idet den anførte mailadresse ikke eksisterer i systemet og der ikke kommer nogen respons når man bruger kontaktformularen og kontakt via Facebook. Som bruger og potentiel kunde vil man være i tvivl om en bestilling/henvendelse overhovedet er modtaget og behandlet.

Der bør fastlægges en strategi for virksomhedens elektroniske kontaktflade som for det første virker og for det andet bekræfter overfor brugeren at en henvendelse er modtaget og behandles.

Anbefaling
Rapporten slutter af med mine anbefalinger til hvor virksomheden bør sætte ind. Anbefalingernes prioritering er målrettet til virksomheden.

Den fuldstændige rapport på 5 sider er sendt med post til virksomhedens adresse.

 

Skriv et svar